Jak wiedzą specjaliści ds. marketingu, rynek reklamowy jest stale w ruchu i nic nie pozostaje nowością na długo. Trendy marketingowe, które kształtują branżę reklamową, zmieniają się z roku na rok, a ich kształt jest determinowany przez zainteresowania konsumentów, rozwój technologii reklamowej i zmiany gospodarcze. Wyprzedzanie tegorocznych wielkich trendów jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek, ponieważ marki zastanawiają się, jak w najbardziej efektywny sposób wydawać swoje środki na reklamę.
- Personalizacja i spersonalizowane doświadczenia klienta
- Komunikacja i marketing w czasie rzeczywistym
- Dalsze rozwijanie i wykorzystywanie technologii AI
- Zintegrowane działania marketingowe z wykorzystaniem różnych kanałów
- Skupienie się na zrównoważonym rozwoju i działaniach proekologicznych
- Użycie technologii VR i AR w marketingu.
Ważne jest, aby być elastycznym i gotowym do dostosowywania strategii marketingowych do zmieniających się potrzeb i wymagań rynku.
Zrównoważony rozwój mediów
Według ekspertów branżowych w 2023 roku zrównoważony rozwój będzie jednym z najważniejszych tematów w branży1. Co istotniejsze, klienci będą świadomi tego, które marki jedynie dyskutują o zrównoważonym rozwoju, a które priorytetowo traktują zrównoważony rozwój we wszystkich częściach działalności. W ramach globalnego badania „The Rise of Sustainable Media”, które zostało przeprowadzone w marcu 2022 roku przez Microsoft i dentsu international wśród ponad 24 tys. konsumentów z 19 różnych krajów, pytano uczestników o ich świadomość i zachowania w odniesieniu do zrównoważonej konsumpcji i korzystania z mediów1. W skali globalnej aż 86% ankietowanych stwierdziło, że obawia się zmian klimatu, 91% zgodziło się, że firmy mogą poprzez operacje biznesowe wywierać pozytywny wpływ na działania mające ograniczać skutki zmian klimatu, a 81% respondentów z Ameryki Północnej deklaruje, że przestaliby używać produktu, gdyby odkryli, że szkodzi on środowisku2.
Efektywniejsze gospodarowanie budżetami reklamowymi
Ponieważ konsumenci na całym świecie coraz bardziej pilnują swoich budżetów, reklamodawcy również będą się zastanawiać, jak sprawić, by ich wydatki na reklamy przyniosły większe korzyści w 2023 roku. Na przykład z badania dotyczącego postrzegania reklamodawców, w którym przyjrzano się branży reklamowej jako całości, wynika, że około 49% reklamodawców w Stanach Zjednoczonych już zrealizowało lub wstrzymało swoje budżety reklamowe na ten rok3. Branża już dostrzega konieczność zwiększenia skuteczności w przypadku pozostałych wydatków reklamodawców. W czasach, gdy marki są szczególnie skoncentrowane na uzyskiwaniu większej wartości z inwestycji, statystyki i pomiary, na których można oprzeć odpowiednie działania, mają kluczowe znaczenie dla opracowywania kampanii skutecznie rezonujących z grupami odbiorców. Czy będzie to budowanie marki i generowanie popytu, czy też komunikacja omnikanałowa — marki będą szukać sposobów na maksymalizację wydatków na reklamę i wspierać te decyzje za pomocą mierzalnych statystyk.